Partner serwisu
Drogi i autostrady

Który system poboru opłat jest najbardziej szczelny?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
25-03-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Który system poboru opłat jest najbardziej szczelny?
fot. GDDKiA
We wrześniu 2014 roku była minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska zapowiedziała zastąpienie manualnego poboru opłat systemem elektronicznym. Do dziś nie poznaliśmy szczegółów zmian. Wśród analizowanych możliwości, poza systemem elektronicznym z OBU, pojawił się video tolling i system winietowy. Który z nich zapewni największą szczelność?

– Najskuteczniejszy jest system manualny. Bramki, podobnie jak sam system są rozpoznawalne. Daje 100-procentową szczelność, nie potrzebuje mechanizmów kontrolnych – wyliczał podczas debaty „Czy problem korków na polskich autostradach można rozwiązać” Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services.

Jeżeli chodzi o sam system elektroniczny, Kapsch, jako operator systemu viaTOLL jest rozliczany ze skuteczności poboru opłat na podstawie wskaźnika kontraktowego, który wynosi 99,997%. Marek Cywiński podkreśla, że należy nałożyć na tę wartość liczbę naruszeń, czyli kilkanaście tysięcy sytuacji miesięcznie. – W stosunku do kilkudziesięciu milionów transakcji miesięcznie, faktyczna skuteczność tego systemu to 98-99% – poinformował przedstawiciel firmy Kapsch.

Kolejny z analizowanych systemów to videotolling. Zdaniem Marka Cywińskiego, od 100-procentowej szczelności należy odliczyć 5% za niemożność odczytania tablicy rejestracyjnej, kolejne 5% za niemożność zidentyfikowania danego znaku na tablicy, mimo jej odczytania. Dodaje, że w Polsce sytuację utrudnia Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, która nie jest wystarczająco dobrze aktualizowana. Następne procenty należy ująć za pojazdy zagraniczne, w przypadku których największą trudnością będzie ściągnięcie długu.

Dyrektora generalnego Kapsch zastanawia to, na jakiej podstawie państwo miałoby podjąć decyzję o wprowadzeniu systemu, w którym na starcie ucieka 10-20% przychodów. – Państwu nie zależy szczególnie na gromadzeniu środków na utrzymanie autostrad, skoro decyzję o wprowadzeniu systemu mogącego znakomicie zasilić KFD przekłada się do 2018 roku – stwierdził Marek Cywiński.

Jeszcze w ubiegłym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju intensywnie pracowali nad koncepcją nowego systemu poboru opłat, prace miały się zakończyć we wrześniu 2014 roku, jednak szczegółowa koncepcja się nie pojawiła.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5